måndag 12 mars 2012

Norrcity-ur Pelle Blohm´s perspektiv




Politiskt krig mot bilismen, ett Södercity som handelscentrum med småbutiker och Centralpalatsets solsida som ett kultur- och evenemangstråk. Det är några ingredienser i Örebro Kommuns ”Utvecklingsplan för Norrcity.” Intressant men jag är inte helt nöjd.

Det pågår ett politiskt krig emot bilismen i vår stad. Jag trodde att vi skulle få en något större acceptans för tanken, att centrumhandel och bilism i en stad av Örebros storlek kraftig hänger ihop, när den nya majoriteten började styra staden.
Det kan jag direkt glömma efter att ha plöjt igenom den nypresenterade ”Utvecklingsplanen för Norrcity.” År 2020 ska vi alla gå, cykla eller åka kollektivtrafik. Miljö och hälsofundamentalister hoppar jämfota i takt med att miljöförstöringen flyttar utanför stadsgränsen där den externa handeln skär guld med smörkniv.
Att sätta press på bilindustrin och bygga bilar(fordon) för framtiden som passar in i den framtida staden verkar aldrig politiker ens tänkt på. Antar att det är för stort och svårt att ta tag i. Lättare att bara förbjuda de avgasmonster vi ser idag.
För det är själva tanken på bilen och dess ägare som symbolen för den individuella och fria individen som verkar väcka avsky.
Således är utvecklingsplanen att fortsätta plocka bort parkeringsytor i stan och ersätta de med hus med butiker som ingen når in till.
Tillfarterna in i centrum reduceras till nästan noll för i framtiden kommer alla att komma med tåg och buss där de väller in i stan via breda gångavenyer, in mot kommers, kultur och nöje.
Med det sagt antar jag att Örebroare i framtiden inte kommer att pressas av de högst vardagliga sysselsättningarna som att jobba, skjutsa ett barn till musikskolan, det andra till fotbollsträningen, handla mat, träna, träffa vänner över en kopp kaffe och kanske lite shopping inne i stan. Det är väl bara att ta av sin digra tid och cykla, gå eller åka tidsätande stadsbussar. Ja vi ska alla bli lallande flanörer med hur mycket fritid som helst att njuta av stadens vackert ombyggda gator och torg.

Jag läser ”Utvecklingsplanen för Norrcity” och ser en slutsats som jag anser vara fel. Visserligen kan jag instämma i att: ”Norrcity ska komplettera och inte konkurrera med Södercity.” Men slutsatsen…
Enligt förslaget ska Norrcity bli ett pittoreskt inslag med småbutiker utefter gatorna och inne på gårdar och genom passager med Göteborgs Victoriapassagen som en förebild. Allt detta för att vara en motbild till Södercitys stora kedjor och gallerior med höga hyror och tuffa kontraktsvillkor. Jag förstår denna tanke men tycker den är fel. Man borde tänka tvärtom. Galleriorna är där i Södercity och går inte att göra så mycket åt. Men en av anledningarna till att även Södercitys handel till stora delar gått på knäna under flera år är just felbalansen med för många kedjor i både galleriorna och längst med gatorna i Södercity. Det innebär att denna stadsdel konkurrerar med den externa handeln långt utanför centrum. I och med svårigheten för Örebroarna att ta sig in i city med framförallt bilar, där dyra parkeringar avskräcker, men också för att det uppfattas krångligt och tidskrävande så väljer man att åka till fri parkering och stora ytor på annat håll. Ska man locka in Örebroarna och övriga länsbor in till stan så måste det vara med något som inte finns därute i de själlösa hangarerna på Närkeslätten.
Det som nu planeras i Norrcity med småbutiker med individuell touch, uppfräschade små gränder och bakgårdar är precis det jag efterlyser i Södercity för att få igång den sidans handel. Butiker som drivs av Örebroare, butiker som drivs av människor som brinner för och värnar om Örebro Centrum. Jag vill att fastighetsägare tar sitt ansvar och underlättar med gynnsamma kontrakt och villkor så att det går att växa in i verksamheten och bygga nått stabilt på längre sikt. Södercity ska i mina ögon vara ett stadsunikt handelscity med egen karaktär och inte ett externtliknande köpcentrum mitt inne i centrala Örebro.

När det också är sagt så är det väldigt mycket i ”Utvecklingsplan för Norrcity” som jag gillar. Jag är en stor anhängare av den idéskiss som Jerker Söderlind presenterat och som till stora delar ligger som grund för utvecklingsplanen.
Jag älskar tanken på det ”Örebro Business District” som presenterats. Jag skulle även älska om man på de tomma tomterna i stadsdelen vågade bygga riktigt höga hus som tar plats och visar en ödmjuk kaxighet. Alltså ett norrcity med fler kontor och hotell som backas upp av verksamheter som till exempel servicebutiker, frisörer, skomakare, skräddare, kemtvättar, restauranger och olika nöjeslokaler. Jag gillar tanken att öppna upp fler stängda mörka fasader och göra om det till lokaler där småföretag kan ha sina kontor i öppnare och ljusare miljöer än alla de många gånger rätt trista kontorshotell som finns i stan. Detta kräver förstås humana hyror och generösa hyreskontrakt men vilken kick med rader av företagare i ett kvarter med fik och lunchhak bredvid och after work sammanhållning runt hörnet. Hela den känslan av människor i ständig rörelse i en stadsdel full med kreativitet och framtidstro. Att sitta i isolerade kontorskomplex i industriområden utanför stan måste vara öken i jämförelse. Tänk att få en urban citypuls med en blandning av yngre och äldre företagare i ett gytter av branscher, storskaligt och småskaligt med massor av dagliga möten på fik, under luncher och ibland efter jobbet surr runt något bord.

Jag gillar även tanken kring Olaigatan och kulturstråket utanför det fantastiskt ståtliga Centralpalatset. Det är verkligen en till stora delar outnyttjad plats. Det skulle verkligen andas Paris med uteserveringar längs med hela husväggen. Konsthallen och biografen Roxy kompletterar den känslan av kontinental prägel där jag gärna ser att fler små gallerier, designstudios och allsköns närrelaterade verksamheter intar gatan men även runt Järntorget och angränsande ytor.
Det skulle också ge full aktivitet i Henry Allards Park med soldäcket och avsatsen vid stenväggen nere vid vattnet. Allt detta integrerat med Slottet i blickfånget som vårt mest exklusiva inslag i stadsmiljön. Det enda jag saknar är en vison om att kunna bada och sola framför slottet. Det vore den slutgiltiga fulländningen.
Ju mer jag tänker på det växer just det förslaget om norrcity till något av det bästa vi skulle kunna ha i ett sommar-Örebro. Ja kanske även under övriga året enligt de förslag med vinterpaviljonger som ligger. Det är perfekt i närhet av turisternas och affärsfolkets ståtliga hotellmiljöer och kontorsbyggnadernas tjänstemän som ”The Business District” ska bjuda på. Bravo. Detta är ett riktigt bra förslag där till och med jag kan tänka mig att man helt och hållet stänger av Olaigatan för bilar mellan Storgatan och Slottsgatan utanför Centralpalatset.

”Utvecklingsplan för Norrcity” innehåller väldigt mycket mer än mina ovanstående noteringar. Postterminalområdet, de gamla CV byggnaderna och miljöerna runt USÖ är några. Järnvägsgatan, miljöerna runt Karolinska skolan är ytterligare ett par. Jag låter de tankarna ligga och puttra. Kanske återkommer jag med några funderingar om det.


Texten är tidigare publicerad i Tidningen Marknad nr 3 2012



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar