onsdag 1 februari 2012

Vrede och maktlöshet



Råkade se de här länkarna som ni kan läsa under denna text. Det triggade mig till denna korta spontana och jävligt ilskna bloggpost. Så här tycker jag:


Min vrede bara tilltar i styrka. Man är maktlös. Politiker, fastighetsägare å externa köpcentrumsfundamentalister bara kör på som ett skenande tåg. 
Örebros problem är hela Sveriges problem. Stadskärnor dör och alla bara blundar å ler. 
Facit finns i USA men ingen ser det. Hur är det möjligt?


Örebro, Västerås, Sundsvall, Luleå är några städer med dessa problem. 
Hur många fler svenska städer håller på och dör? Hur många städer har redan förlorat kampen mot de yttre handelsområdena? Jag är rädd för att de är väldigt många. 


Om detta verkligen är vad folk vill då får jag retirera hem till min egna lilla lya och sitta och sura själv.
Men jag tror inte att det är så. Är övertygad om att folk vill ha en stadskärna som lever, där dom kan handla, fika, äta, gå på bio, se på teater å så vidare...
Men om alla beslut som tas gör att invånarna tvingas ut på själlösa platser utanför stan då gör dom det för först och främst måste man få ihop sitt liv på enklaste sätt.
Jag är så trött på att så många blinda beslutsfattare är så övertygade om att dom gör rätt fast allt pekar på motsatsen. Som sagt. Så trött!

 "Ser Birsta som ett skräckexempel"

"Birsta vinner över stan-om vi inte gör något"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar