måndag 21 november 2011

Stadsarkitekt Peder Hallkvist säger nej...



Nerikes Allehanda hade chattstund med stadsarkitekt Peder Hallkvist i söndags. 
Jag hade inte möjlighet att vara med och ställa några frågor tyvärr. 
Men det ställdes några intressanta frågor från andra.


Bland annat var det en man vid namn Anders Ljung som ställde frågan om "När vi kan få se fler byggnader på höjden?" En fråga i min smak som ni säkert redan förstått om ni läst denna blogg.
Svaret löd:
"Förtätning av staden väcker många känslor hos människor. Att bygga på höjden är ett sätt att förtäta, men att bygga riktigt höga hus är sällan samma sak som låga kostnader per kvadratmeter. Jag tror att staden kommer förtätas på många olika sätt. T ex att områden nära centrum exploateras, som södra Ladugårdsängen, Österport, Kartongbruket, Rynningeåsen, Alnängarna och området norr om norrcity. I de områdena finns möjlighet att skapa många fler bostäder än vad man kan åstadkomma i några höga hus."


Med andra ord så är inte bebyggelse på höjden i Örebro ens med i tankarna. Istället ska staden breddas med  låg bebyggelse som med största säkerhet kommer att se ungefär likadan ut som nu. Inget som får sticka ut utan enbart feg bredd istället för höjd. Rent ekonomiskt har säkert Peder rätt eftersom det är sånt han ska kunna. Men rent estetiskt skulle vi, som jag skrivit förut, vara Sverigeledande i förändring av hur en stad ser ut om vi vågade börja rejält på höjden. Under de föregående sommaren har jag suttit i bil och åkt runt i princip hela södra och hela mellansverige och noterat att alla städer i princip ser exakt likadana ut.
Det krävs inte mycket för att ta täten och gå först i det här fallet. Men det blir väl ett nytt område som ser ut som alla andra med nyproducerade hus. Jag är rätt trött på det där nu. Kom med några nya idéer tack!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar