söndag 13 november 2011

Biograf Roxy-Det alternativa alternativet...


För några dagar sedan dök det upp små artiklar, notiser, om att flera svenska mellanstora städer saknade biografer som inte enbart är invirade i den amerikanska filmfabriken. Så kallade komplementsbiografer. Städer som nämndes var Halmstad, Gävle och Eskilstuna. Det är rätt sorgligt får man säga.


Själv är jag sparsam med att se på film rent generellt vare sig det är på bio, TV eller från DVD:er. Så jag tänker inte slå mig på bröstet här och påstå att jag är en lojal besökare hos Örebros fanbärare i klassen mer alternativa filmer. Det är alltså inte beroende på mig som Biografen Roxy överlever. Men jag är ändå glad att vi i Örebro kan ståta med en så bra verksamhet som Roxy har.

Roxy har funnits i Centralpalatset vid Olaigatan 19 sedan 1913. Från början hette biografen Röda Kvarn men i och med en ombyggnad 1928 bytte biografen namn till Roxy efter en biograf i New York.
Genom åren har Roxy med jämna mellanrum snyggats till och rustats upp och står idag toppmodern med bland annat en digital projektor av 2k-standard som installerades och invigdes för nästan exakt ett år sedan.
Ägarna har varierat men idag är Roxy en kommunal biograf. Biografen är medlem i nätverket Europa Cinemas som arbetar för att öka antalet europeiska filmer på biograferna.

Vill ni veta mer om biografen och dess verksamhet kan ni gå in på Roxy och läsa om dess historia, verksamhet, filmutbud, priser, konferensmöjligheter och en hel del annat.
Det här något vi måste värna och stödja. Det är ett russin i vår stadskarta.
Jag måste själv bli mycket bättre på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar