måndag 13 februari 2012

Fri parkering på Aspholmen-Ironi i världsklass

I fönstret på numer nedlagda Nettoköp, Hemmabutiken på Kungsgatan.

En vän gjorde mig uppmärksam på denna mycket bittra men samtidigt både komiska och tragiska skylt i fönstret på den nedlagda Nettoköpbutiken på den nya hypade handelsgatan Kungsgatan i Örebro. Jag tycker ni ska titta länge på denna bild för den säger allt om handelsklimatet i city.


Jag förstår om ni tycker att jag är tjatig som tragglar detta ämne. Men det här med bilar och trafiken och parkeringssituationen i stan är de enskilt viktigaste orsakerna till den handelskollaps vi ser varje dag framför våra ögon. Åtminstone vi som går genom centrum varje dag.
Jag förstår fortfarande inte hur man kan inleda med att ta politiska beslut att stänga ner city via antibilideologier innan man har byggt upp den kollektivtrafik som det pratas om hela tiden.
Den som finns nu är ett skämt. Det spelar ingen roll att det presenteras siffror att den ökar kraftigt.
Vad ska invånarna annars göra än att åka buss när bilarna anses vara ett dödligt virus?
Vilket svek detta är mot alla som bedriver verksamheter inne i centrum. Ett svek mot de modiga riddare som vågar vara entreprenörer och öppna egna butiker för att dom brinner för det och vill berika stan med bra produkter. Politiker säger hela tiden att dom värnar handeln men det är ju bara tomma ord eftersom deras handlande säger annat. Jag förstår alla de som flyttar ut sin verksamhet. Man vill kunna överleva.

Nettoköp-Hemmabutiken tog ner sin cityskylt och nöjer sig med sin butik på Aspholmen där man kan parkera gratis. Precis som vid de andra externa handelsområdena.
Jag vet inte hur dom vill att man ska uppfatta meddelandet i fönstret på bilden. Jag vet bara att det är underbar ironi och humor i mina ögon och öron även om jag fattar att allvaret och bitterheten ligger som en blöt filt över de som kände sig tvingade att ge upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar