måndag 19 december 2011

"Nya Krämaren i Örebro"-En Vision signerad Blohm

Krämaren Galleria

Jag var ute och joggade häromkvällen och som vanligt gick jag efter en tjugo minuter in i mig själv och började fundera på olika saker. Tappade fokus på det som hände runt mig.
Vad som brukar dyka upp under joggingen kan jag aldrig riktigt förutse. Det som kommer det kommer. Det är en skaparprocess att jogga. Ibland. Oftast är det enbart en pina. Men denna gång fick jag en idé.

Köpcentrumet Krämaren byggdes om för en stor summa pengar för några år sedan. Allt för att få fart på det klassiska gamla köpmeckat som varit både EPA och NK genom historien. Ombyggnaden blev estetisk rätt bra tycker jag men ganska direkt blev det manfall av de butiker som flyttade in till premiären. Smärtsammast var väl när klädbutiken Zara slog igen och drog från stan så fort resultatet inte blev som förväntat. I och med flytten dog gallerian och den enorma lokalen Zara hade var svår att fylla med en ersättande butik. Därför har det varit en blandad röra av utförsäljningslager och annat som tillfälligt hyrt in sig i lokalerna. Ryktet säger nu att handeln i Krämaren går rätt knackigt och att hyrorna är höga. Det är svårt att få lönsamhet i sin verksamhet är de ord som flyger omkring på stan. Om man generaliserar lite.
Ryktet säger också att det funderas på en ny ombyggnad vilket jag ser som osannolikt.

Men om det är sant. Att ägarna Alecta & Aberdeen Property Investors vill slänga ut ytterligare miljoner på en ombyggnation så har jag ett litet förslag. Förslaget kan vara en utopi, det är en vision och kommer bli äckligt dyrt misstänker jag. Om det överhuvudtaget är byggnadstekniskt möjligt.
Idén: Enkelt uttryckt. Öppna upp Krämaren och gör den till en Galleria med utomhuskänsla. Låt oss känna vinden i håret när vi går igenom köpcentrumet, låt oss känna stadens dofter och ljud.

Öppna upp den stora väggen ut mot Våghustorget, gör en större och öppen ingång från Drottninggatan mitt emot Näbbtorget och öppna upp fasaden borta vid Olof Palmes torg. Kanske kan man även hitta en lösning vid ingången mot Köpmangatan vid ICA butiken. Det står förvisso två stora höghus uppe på taket av Krämaren men det finns även stora takterasser där uppe. Undersök var man kan öppna upp taket och få in dagsljus inne i gallerian. Bygg ett tak av material där man kan njuta av den förhoppningsvis blåa himlen samtidigt som man strosar runt på den breda inomhusgatan med utekaraktär. Integrera Näbbtorget så att dess pittoreska miljö kan bli den lilla nöjes och restaurang piazzan som den har möjlighet att bli. Fyll sedan på med små delikatessbutiker på den smala gatan upp till biblioteket.

För att få en promenadattraktivt genomströmning måste det jobbas stenhårt på att få en publik viktig butik ut mot Olof Palmes torg. Ytterligare en och inte bara männens festplats inne i Clas Ohlson. Detta promenadstråk skulle kunna börja redan på Köpmangatan ut mot slottet om man byggde tak över hela Köpmangatan, som tappat i attraktionskraft efter Kungsgatans vackra makeover. Systembolaget brukar ju alltid vara det bästa exemplet här men det finns kanske nått annat också. I övrigt skulle jag vilja se mer än bara butiker inne i Krämaren. Varför inte jobba på att få in en biograf eller någon samlingsplats för den där världen som jag inte fattar något av. Spelvärlden. TV-spel och liknande. Varför inte en pub, någon mer högklassig restaurang men även en modern hamburgerbar av amerikanskt eller norrländskt snitt, asiatiskt som på Saigon eller nått helt nytt. Och sist men inte minst. Låt besökarna till Krämaren och Örebro få möjlighet att åka upp på taket till köpcentrumet, eller till och med höghusen om möjligt, för att njuta av utsikten över vår vackra stad. Bara det skulle locka människor till området.

Se även till så att den vackra breda trappan bakom Claes Ohlson återigen börjar användas. Den stängdes ju i och med att Insjöns stolthet inte ville ha spring rätt igenom butiken. Ett misstag för Örebro tycker jag.
Trappan har potential att bli en minivariant av Roms spanska trappan där invånare och turister kan sitta och käka glass, läsa en tidning eller bara se på folk som passerar. Satsa på torget, ett kafé som breder ut sig kanske, underhållning. Hjalmar Bergman teatern ligger ju som granne. För ut konsten på torget och spela teatern där. Eller gör hela Olof Palmes torg till en utställningsplats för konst. Håll konserter där på det mer intima torget än Stortorget och faktiskt även Järntorget. Chilifestivalen visade till viss del vägen just där.

Det positiva med denna del av Södercity är att det finns många parkeringsalternativ i området. Parkeringshus som är rätt rymliga och relativt lätta att manövrera i. Krämaren har sitt eget och så finns Södergaraget. Liksom Virginskaparkeringen, Oscariagaraget, Conventum och Mekanikern nere vid Rudbecksskolan. Vilka jag själv aldrig parkerat i. Alla på rätt bra promenadavstånd till denna del av Örebro. Med tanke på cykel och gångstråken från turistmagneten vid Gustavsviksområdet borde man även kunna få tillfälliga besökare från den delen av stan att stanna redan vid första hållplatsen i centrum. Kanske borde man ha cykeluthyrning där om det inte redan finns. Och kollektivtrafiken parkerar ju och samlas utanför den del jag ser som porten till nya Krämaren.

Inspirationen till denna text kommer ifrån mitt besök i Belfast tidigare i år. Deras beslut att riva ett helt kvarter, precis som Örebro en gång gjorde där Krämaren står idag, och bygga deras Victoria Square imponerar på mig. Victoria Square är i mina ögon en utsökt hybrid mellan en förhatligt affärsgalleria med äcklig och svettig luft och en helt vanlig gågata i ett city i en stad någonstans.
Men får det bästa av två världar. Frisk luft genomströmmar gågatan men man slipper regn, snö och till viss del även hårda vindar från Kilsbergen.
I och med det har man eliminerat drygt femtio procent av Mariebergs marknadsföringsargument för att besöka dom före Örebro Centrum.

Ena ingången till Victoria Square i Belfast

Huvudgatan som går rakt igenom Victoria Square








Alecta & Aberdeen Property Investors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar