söndag 11 december 2011

Likkistan vs Folkungabrunnen

"Likkistan"

Får erkänna att även om denna fontän och konstverk varit med mig under hela mitt liv så blir den inte elegantare för det. Den ser faktiskt förjävlig ut. Inte ens under sommaren då vatten faller och skapar en vattenspegel i den lilla dammen blir det trevligare att se på det som i folkmun kallas Likkistan.
På riktigt heter konstverket "Gamla normer nya former" och har gjorts av konstnärerna Göran Lange och Jenö Debröczy samt arkitekten Laszlo Marko och invigdes 1970.
Jag vet att det alltid uppstår debatt om konstverk, om dom är snygga eller fula, förhöjer eller sänker miljön. Å visst har det varit snack om att man ska ta bort "Likkistan" från Stortorget men den står fortfarande kvar. Om Örebro stad skulle få för sig att ta bort den skulle åtminstone inte jag sakna den. Snarare tvärtom.

Folkungabrunnen 

Lite roligt var det faktiskt när jag sprang in i detta konstverk i Linköping för några veckor sedan. Har sett det många gånger förut men inte tänkt på dess utformning. Undrar vad den kallas i folkmun i Linköping?
Fontänen på Stora Torget är gjord av Carl Milles mellan 1924-1927. Den är gjord i brons och svart granit och i ärlighetens namn ingår ett kar till samt en staty på Folke Filbyter som sägs vara stamfader till Folkungaätten.
Hursomhelst måste jag ändå erkänna att den ganska enkelt slår ut Örebros betonggråa piece of art.
Men det är väl också den enda jämförelsen Linköping vinner över Örebro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar