torsdag 3 november 2011

Porten från Norr

Porten från Norr

Man ska inte döma ut saker innan de är klara. Men jag blir lätt orolig av att se utvecklingen av det nya Rättscentrum vid den norra infarten. Detta är alltså det första besökare i Örebro får se när dom rullar in mot centrum. För mig känns det mer som att man bygger ett skyddsfort för att hålla folk borta istället för att välkomna våra besökare. Å på sätt och vis är det ju ett fort i och med att byggnaden hängs ihop med polishuset och häktet. Jag förstår verkligen tanken när det kommer till ändamålet men på en sådan attraktiv och viktig tomt borde man väl ändå lagt in även en mer välkomnande estetik.
I min värld hade jag gärna sett en stor transparent glasbyggnad på den tomten. En byggnad som liksom bjuder in besökarna till sitt vardagsrum, en byggnad som öppnar upp vår stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar