måndag 7 november 2011

Örnsro IP-Klassisk fotbollsmark


Det här är egentligen fiendeland för en gammal BK Forward-spelare. Nu spelar förvisso inte Karlslunds IF här längre men för mig är idrottsplatsen för alltid förknippad med det rödblå laget. 


Jag parkerade bilen utanför planket vid denna anrika idrottsplats för någon vecka sedan och vandrade förbi porten och gräsmattan där det gamla ballongtältet en gång stod. Det är, eller var, en av stans mysigaste fotbollsplatser. Mina föräldrar hade en liten sliten kiosk här när jag var liten. Det såldes godis, dricka och tidningar men jag tror aldrig att den gick med någon större vinst. Fast den lilla trånga träbyggnaden var charmig och så länge det pågick idrottsaktivitet i området var det ändå en viss ruljans.

Jag hängde ofta där istället för att vara hemma. Smög omkring runt A-planen och kollade träningar med Karlslunds A-lag, ibland lekte jag sakletare i buskarna ut mot Svartån eller invid staketet mot kolonilotterna. Höjdpunkterna var när laget hade skotträning och sköt mot målet som stod en trettio meter ifrån det då för mig väldigt höga planket mot industriområdet.
Jag brukade klättra upp på staketet och dingla med benen fram tills skotten började vina runt mitt huvud, över planket och ut på bilarna som stod parkerade eller for förbi på Idrottsvägen utanför.
Då sprang jag efter bollarna och sparkade tillbaka dom över planket och in på planen igen, men eftersom dom sköt så dåligt och inte hade koll på bollarna så brukade jag låta rulla in en boll då och då i ett buskage där ingen letade. På så sätt hade jag alltid fräscha bollar när jag kom tillbaka till hemmaplan på Trängens IP på andra sidan ån.

Örnsro Idrottsplats är inte längre charmig, inte ens mysig utan bara sliten och ful. Det är lite sorgligt.
Jag tror att det ska byggas bostadshus här i framtiden. Kanske inte över hela området, jag är osäker på det.
Karlslunds IF HFK flyttade sin verksamhet till en nybyggd, funktionell men själlös konstgräsarena vid Rosta Gärde för ett par år sedan. På Örnsro spelar Örebro Syrianska för tillfället.

Det enda med själ kvar på hela området är Villa Örnsro där det gamla Adler´s Kafé låg utmed Svartåns kant. Ossian Adler donerade jorden runt huset till staden när han flyttade från huset med förbehållet att det skulle anläggas en idrottsplats. Drygt hundra år senare kan kanske den gamla idrottsplatsen vara på väg att förlora sin sista match.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar